datum: 3.1.2011
zdroj: Auto TIP
Když si jednou na kluzkých zimních silnicích či na horách vyzkoušíte pohon 4 x 4, máte o jeho výhodách jasno. A nemusíte si zrovna pořizovat těžký kalibr jako Mercedes-Benz třídy G nebo asketický Land Rover Defender. Zajímavé a civilnější auto lze nalézt i v nižší kategorii vozů SUV. Jejími průkopníky byly v 90. letech japonské a korejské automobilky, proto lze v ceně do 250 000 Kč sehnat mnoho modelů. Řada zákazníků je vyhledává nejen kvůli trakčním schopnostem, ale i pro větší pocit bezpečí či lepší výhled.
Nevýhody jsou ale také jasné: větší hmotnost, aerodynamický odpor, ztráty v pohonném řetězci. S tím jde
ruku v ruce vyšší spotřeba paliva i opotřebení brzd a spojky. A až budete pořizovat novou sadu pneumatik, rychle zjistíte, že stojí o čtvrtinu víc, než u vašeho minulého hatchbacku. Pokud stále chcete 4 x 4, čtěte dále...
I za rozumné peníze pořídíte slušné auto s pohonem všech kol. Náš přehled vám ukáže některé typy, ze kterých nemusíte mít strach a které vám bez větších komplikací odvedou dobrou službu.
Mitsubishi Outlander
Dobrý kumpán pro špatné cesty
První generace kompaktního SUV se mezi roky 2003-2007 prodalo na českém trhu jen několik set, v Německu to bylo téměř 10 000 kusů. Ani to není moc. Vysoko posazené kombi na základech modelu Lancer je ale dobrým společníkem. Spolehlivý a komfortní vůz s pohonem všech kol je vždy připraven na malé dobrodružství mimo zpevněné komunikace, verze 2WD je sice levnější, ale jde proti duchu SUV. Potěší slušná světlá výška, vůz nezůstane viset na prvním větším hrbolu. Mezi nevýhody robustního outlanderu patří absence ESP a slabě dimenzované brzdy, které těžké auto zastaví ze stokilometrové rychlosti až po 43 metrech. Outlander s nájezdem okolo 150 000 km stojí přibližně 215 000 Kč. Diesel se do tohoto vozu nemontoval, ke koupi jsou pouze žíznivé čtyřválce z modelu Galant. Základní 2,0 l/100 kW spotřebuje na 100 km mezi 10-12 litry benzinu, u většího motoru 2,4 l/118 kW se připravte na spotřebu ještě o deset procent vyšší. Vrcholná verze 2.0 Turbo/148 kW nabídla skvělý odpich, stejně rychlé ale bylo i tempo, jakým mizelo palivo z 60litrové nádrže. I proto se přímo nabízí montáž LPG.
JÍZDNÍ DOJMY
Námi zkoušený Outlander 2.0 4WD se zážehový řadovým čtyřválcem 2,0 l o výkonu rovných 100 kW ve výbavě Comfort stál v roce 2004 jako nový 887 000 Kč. Připlácelo se pouze za autorádio a metalický lak. V sériové výbavě byla klimatizace i elektrické stahování oken. Kdo chtěl hliníková kola nebo kůži, musel sáhnout po luxusnějším provedení Sport za 928 tisíc korun.
Při testu pokryl zkušební trasu led - jako by chtěl vyzvednout přednosti tohoto mitsubishi. Staré letní pneumatiky na zadní nápravě rychle ukázaly své limity, ještě dobře, že vpředu jistilo trakci nové zimní obutí. Zvýšená pozice za volantem poskytuje skvělý přehled o dění na silnici, při plynulých dálničních přesunech jsme si užívali kvalit outlanderu asi nejvíce.
Díky dobrému odhlučnění a agilitě motoru zůstává hlukový komfort v kabině na příjemně nízké úrovni. Podvozek je i po 86 777 ujetých kilometrech bez větších vůlí, nikde nic neklepe. Na hrubé dlažbě ale postřehneme z přední části lehký hluk, kterým se hlásí více opotřebený čep spodního ramene.
Interiér včetně čalounění sedadel vykazuje pouze minimální opotřebení. V zadní lavici je malá dírka, která se dá lehce opravit sadou smart-repair.
Servisní knížka je perfektně vyplněná, účty v přihrádce dokládají výměnu lambda sondy, rozvodového řemene a vodního čerpadla. Na laku jsme našli minimum škrábanců, pohled zespodu ukázal prakticky netknutou podlahu - tento vůz zjevně nikdo netýral v těžkém terénu.
HONDA CR-V 2.0i
Cena od 196 000 Kč
ujeto cca 90 000 km * U Hondy znamená značka CR-V zkratku z anglického Comfort Runabout Vehicle, což lze přeložit jako komfortní všestranný vůz. Hodilo by se přidat ještě T coby transportér s 1568 litry objemu a N jako nesmrtelný. Honda má totiž na STK jen velmi zřídka potíže. Benzinový motor o výkonu 150 k nemá s 1529 kg těžkým autem mnoho práce. Při nižší trakci se automaticky přiřadí pohon zadních kol.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Objem 1998 cm3
Výkon 110 kW
Točivý moment 192 N.m
Největší rychlost 177 km/h
Spotřeba v testu 10 l na 100 km
Emise CO2 233 g/km
HODNOCENÍ
CR-V nabízí téměř vše, co člověk od kompaktního SUV očekává: trakci, prostornost, spolehlivost. Nevýhodu představuje vyšší spotřeba benzinu.
KIA SPORTAGE 2.0 16V
Cena od 140 000 Kč
ujeto cca 90 000 km * Mohli bychom vlastně ukázat i Hyundai Tucson, jelikož tyto korejské vozy jsou dvojčata. Zůstaneme ale u sportage. Výroba od roku 2004 do 2010, k dispozici s pohonem předních nebo všech kol. Kvalita zpracování není vůbec špatná. Pokud se na STK vůbec objeví problém, často jde o vůle na předním zavěšení kol. To potvrzují i majitelé, s léty a ujetými kilometry roste intenzita pazvuků od podvozku.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Objem 1975 cm3
Výkon 104 kW
Točivý moment 184 N.m
Největší rychlost 174 km/h
Spotřeba v testu 8,2 l na 100 km
Emise CO2 190 g/km
HODNOCENÍ
Kia Sportage (i její bratr Hyundai Tucson) nabízí za dobré peníze slušnou por ci SUV. Potěší slušná kvalita a vzhledem k tomu vesměs atraktivní ceny.
SUZUKI GRAND VITARA 2.0
Cena od 146 000 Kč
ujeto cca 90 000 km * Od roku 2005 nabízenou aktuální generaci modelu Grand Vitara je třeba brát vážně v oblasti trakce. Ke stálému pohonu všech kol je standardně k dispozici redukce převodovky a závěry diferenciálu. Díky tomu v terénu konkurenty jasně předčí. Na asfaltu to už tak skvělé není, může za to uskákaný podvozek a nevýrazně působící benzinový motor o výkonu 103 kW. U ojetin si dejte pozor na těsnost agregátu.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Objem 1995 cm3
Výkon 103 kW
Točivý moment 183 N.m
Největší rychlost 175 km/h
Spotřeba v testu 9,1 l na 100 km
Emise CO2 212 g/km
HODNOCENÍ
Kvality suzuki se více než na silnici projevují v terénu nebo při tažení přívěsu, techniku má ale spolehlivou a velkoryse dimenzovanou.
TOYOTA RAV4 D4-D
Cena od 250 000 Kč
ujeto cca 150 000 km * RAV4 od Toyoty odstartovalo v roce 1994 rozvoj třídy kompaktních SUV. Dlouhodobá kvalita vozu je legendární, na STK většinou projde napoprvé. Druhou generaci z let 2000–2006 lze koupit v kratší třídveřové nebo delší pětidveřové variantě s benzinovými i přeplňovanými dieselovými motory, pohonem předních nebo všech kol. Při nakládání vadí zadní dveře se závěsy na pravé straně, otevírají se k chodníku.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Objem 1995 cm3
Výkon 85 kW
Točivý moment 250 N.m
Největší rychlost 170 km/h
Spotřeba v testu 7,9 l na 100 km
Emise CO2 209 g/km
HODNOCENÍ
Při koupi RAV4 nemůže kupující udělat chybu. Nejlepším motorem je dvoulitrový turbodiesel, kvalita vozu má ale svou (vysokou) cenu.
ZÁVĚR
* V tomto příběhu hrají v hlavních rolích pouze Japonci a Korejci. Proč? Protože VW a spol. zkraje zaspali a začali kompaktní SUV vyrábět později - a v nabídce levných ojetin tak zatím jejich auta nejsou. Kdo chce (a může) za své malé SUV vydat méně než 250 000 Kč, musí vybírat mezi japonskými a korejskými modely. Do náročného terénu se většinou nehodí, nejlepší z nich je v tomto směru suzuki. Všechny typy dokáží ze své robustnější mechaniky vytěžit dlouhou životnost podvozku i na horších cestách, pohon 4x4 oceníte v každé zimě. Náš tip: kdo najezdí hodně kilometrů, měl by u benzinových verzí přemýšlet o přestavbě na spalování LPG.
Cena: 234 500 Kč
Rok výroby: 10/2004
Najeto: 86 777 km
ORIENTAČNÍ CENY OJETÝCH VOZŮ
MITSUBISHI OUTLANDER I
Výkon Nová cena 2007 2006 2005 2004 2003
2.0i 2WD 100 kW 671 000 280 000 237 300 204 300 175 300
2.0i 4WD 100 kW 757 000 371 300 314 500 266 500 230 500 197 700
2.4 4WD 118 kW 799 900 406 900 344 600 292 000 242 200
2.0 Turbo 4WD 148 kW 899 900 457 800 387 700 325 500 278 700
TECHNICKÉ ÚDAJE
Typ 2.0 4WD
Motor zážehový čtyřválec DOHC
Objem 1997 cm3
Výkon 100 kW při 6000/min
Točivý moment 176 N.m při 4500/min
Zavazadelník 0,406/1,049 m3
Pohot./užiteč. hmotnost 1615/455 kg
Nádrž 60 l
Převodovka pětistupňová
Největší rychlost 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,4 s
Spotřeba v testu 10,8 l na 100 km
HODNOCENÍ
* S devatenácti centimetry světlé výšky
se Mitsubishi Outlander nezalekne žádné
polní cesty, vyniká pro japonce typickou
spolehlivostí a ještě únosnými cenami servisu
a náhradních dílů. Na druhou stranu
jde o poměrně exotický model, objem zavazadlového
prostoru patří jen k průměru
a totéž se týká i prostornosti na zadních
sedadlech. Benzinové motory a jen pětistupňová
převodovka ženou spotřebu vzhůru
hlavně na dálnici, nádrž na 60 l tak spotřebujete
dříve, než je milé.