datum: 26. 2. 2011
zdroj: Mladá fronta DNES
Ceny vozů s pohonem všech kol tlačí dolů příchod nových malých aut této kategorie. V prodejích kraluje škodovka, v závěsu za ní jsou však Hyundai a Dacia. Čtyřkolek se prodává o třetinu víc než před rokem.
Lidé při nákupech nových i ojetých vozů stále častěji sahají po terénních autech či osobních vozech s pohonem obou náprav. V lednu do této kategorie spadalo zhruba každé šesté nově prodané auto v Česku. Podíl čtyřkolek však prudce stoupá i mezi prodeji ojetin.
„Podíl aut s pohonem všech kol tvoří nyní 52 procent všech našich prodejů,“ uvedl Petr Neústupný, ředitel tuzemského zastoupení Audi. Ještě více „čtyřkolek“ prodává překvapivě konkurenční automobilka BMW, která je vyhlášená především díky pohonu zadních kol. Dle ředitele české pobočky Martina Saitze si auta s pohonem všech kol z autosalonů BMW odvezlo 58 procent všech zákazníků.
Příklon lidí k terénním vozidlům není jen doménou luxusních značek. Na českém trhu byla až do loňského června jedničkou mezi čtyřkolkami vždy Škoda Octavia, kterou v půlce roku vystřídal velmi populární yeti, který se tak stal vůbec nejprodávanější čtyřkolkou české automobilky. Druhou nejúspěšnější značkou byl Hyundai díky modelu ix35.
Do čela prodejních žebříčků se ovšem v posledních třech měsících dere novinka od rumunské Dacie s označením Duster. V současnosti jedno z nejlevnějších terénních aut, jehož cena verze s pohonem obou náprav startuje na třech stech tisících korunách. Levnější je jen Lada Niva, která se však vyrábí přes dvacet let bez větších změn a výkony ani výbavou se nemůže s rumunským konkurentem rovnat.
Podle statistik Sdružení dovozců automobilů roste zájem o terénní auta stabilně od roku 2008 a nepolevil ani v průběhu krize, nicméně raketový nárůst prodejů zaznamenaly tuzemské autosalony poprvé zhruba v polovině loňského roku. A zvýšený zájem o čtyřkolky pokračuje i letos. V lednu se jich prodalo 2 149, což je o třetinu víc než před rokem.
Za čím dál větší oblibou stojí především fakt, že se pohon všech kol dostává kromě velkých terénních vozů i do běžných rodinných automobilů, kde představuje jakýsi „bonus“ pro občasné zimní vyjížďky do lyžařských středisek. „Spousta lidí také v těchto vozech nabývá pocitu většího bezpečí,“ upozorňuje Neústupný. Od podzimu rostl zájem o automobily s pohonem 4x4 i v autobazarech, což je podle Romana Filipa, vedoucího prodejní sítě Auto-plus, běžný jev před každou zimou. Letos se však zájem vymyká zažitým standardům.
V krizi klesly ceny všech ojetin o třicet procent a čtyřkolky se tak dostaly na hranici dosažitelnou pro mnohem větší okruh kupujících. To potvrzuje i Dana Pavlousková za největší síť autobazarů AAA Auto: „Jen za leden nám tvořily prodeje aut s pohonem všech kol osm procent prodejů, což představuje více než stoprocentní nárůst. Letošní zimní sezona je pro tuto kategorii vozů výjimečná.“
Se stále širší nabídkou aut 4x4 lidé mění na tuto kategorii svůj pohled. Dříve totiž měly druh tohoto pohonu převážně velká terénní auta, jejichž hmotnost přesahovala dvě tuny a tomu odpovídala i spotřeba. Běžné osobní vozy s pohonem všech kol, jako například Škoda Octavia, však dnes jezdí s maximálně o litr vyšší spotřebou než jejich „obyčejní“ sourozenci.