datum: 27.9.2010
zdroj: Svět motorů
Poradna - Alexandr Beneš, AAA Auto: Dotaz: Blíží se chladné měsíce. Chtěl bych předejít problémům s mrazy. Poradíte mi, jak mám na toto období nejlépe připravit své auto?
Miroslav Kratochvíl, Benešov
Jakmile klesá teplota pod sedm stupňů nad nulou, je čas zimních pneumatik. Ty se mají hustit o 20 kPa více než letní. Zákon předepisuje minimální výšku vzorku 1,6 mm, funkční jsou však u zimních pneumatik alespoň čtyři milimetry. Je rovněž důležité důkladně zkontrolovat akumulátor. Nestačí pouze doplnit elektrolyt (neplatí pro gelové baterie), ale změřit baterii zátěžovým měřidlem. Tak se odhalí její skutečná kapacita a může se předejít obtížnému startování v mrazech.
Pozornost si zaslouží i palivová soustava vozidla, zejména vznětových agregátů. Základem je odvodnění palivového filtru a již při teplotách kolem nuly začněte používat vhodná aditiva do paliva. Předejdete tím zamrznutí nebo zhoustnutí (krystalizace parafínu) nafty, u benzinových agregátů zamezíte usazování vody a pročistí se celý vstřikovací systém motoru. Nedílnou součástí zimní přípravy je i kontrola stěračů a ostřikovačů.
Z důvodu nepříznivého počasí jsou tyto dva prvky používány mnohem více než v jiných měsících. Staré stěrače je nejlepší rovnou vyměnit za nové. Nádobku ostřikovačů naplňte nemrznoucí směsí alespoň na -10 °C. Nesmíte však zapomenout, že líh, který je ve směsi obsa -žen, se odpařuje. Proto je po třeba následně nádobku ostři ko va čů doplňovat nemrznoucí směsí, nikoli vodou. Chladicí soustava by měla být naplněna směsí na -25 °C.
Zkontrolujte těsnost celého systému a funkčnost termostatu. Prověřte i osvětlení vozidla a seřízení světlometů. Ošetřete těsnicí gumy dveří včetně zavazadlového prostoru vhodným přípravkem obsahujícím silikon. Pečlivě zkontrolujte brzdy. Nesouměrnost brzdného účinku může vést k neřízenému smyku. Ošetřete zámky dveří a karoserii nakonzervujte vhodným přípravkem.