3. 5. 2010
Zdroj: Svět motorů
Dokud se bude o pohon automobilů starat spalovací motor, neobejde se to bez převodovky. Pokud vás manuální řazení nebaví, mají výrobci celou řadu samočinných řešení.
Proč se spalovací motor bez převodovky neobejde? Výkon i točivý moment mají při různých otáčkách odlišnou hodnotu. Pro danou jízdní situaci je přitom vhodná jen určitá oblast otáček. Záleží na rychlosti vozidla a odporech, které na něj působí – v závislosti na tom je potřeba zvolit optimální převodový poměr tak, aby motor pracoval v ideálním režimu. To je úkol buď pro řidiče a manuální převodovku, nebo samočinné ústrojí.
Zatímco v Americe patří automaty k samozřejmé výbavě již desítky let, Evropané je u běžně dostupných aut dodnes vnímají jako něco extra. Manuální řazení je nejen levné a úsporné, pro řadu řidičů znamená navíc také zdroj zábavy a symbol sportovního naturelu. Nejmodernější samočinné převodovky s možností sekvenčního řazení už ale zdaleka nejsou ta stará líná zařízení a dokážou často přeřadit mnohem rychleji než zkušený řidič.
A k tomu už jsou některé automaty jako třeba dvouspojkové DSG od Volkswagenu proti manuálu méně hladové a zrychlují svižněji.
Pokud tedy u sportovního auta preferujete objektivní rychlost přeřazení před hravějším manuálním ovládáním, určitě bude z čeho vybírat. Samočinné převodovky chrlí ve velkém i značky jako Porsche, Ferrari nebo Maserati – tady jde většinou o robotizovaná manuální ústrojí vyvinutá na základě zkušeností z motorsportu. Některé sportovní modely už se s manuálem dokonce ani nenabízejí, na řadicí páku dnes nenarazíte ani u luxusních sedanů a SUV.
Zatímco ještě před deseti byly běžné čtyřstupňové automaty a pětku řadily jen špičkové modely, dnes představuje standard „šestikvalt“. Výjimkou už zdaleka není sedm rychlostí a aktuální maximum představují osmistupňové samočinné převodovky Lexusu a BMW. Využití točivého momentu je tak optimální. Podle výrobce převodovek ZF dokonce osmistupňové automaty brzy vyřadí šestistupňové ze hry.
Zato manuální převodovky se zřejmě za víc než šesti rychlostmi hnát nebudou. Tato konstrukce představuje z hlediska využití potenciálu motoru a spotřeby ideál, bohužel řada výrobců nadále setrvává u levnějšího pětistupňového řešení. Dost často tak při testování láteříme nad zbytečně vytočeným motorem na dálnici, nejčastěji u zážehových motorů. Diesely se čím dál častěji nabízejí s šestkou, i zde ale najdeme překvapivé výjimky. Třeba koncern Volkswagen dodává svou nejnovější generaci naftové šestnáctistovky jen s pětirychlostní převodovkou.
Automaty v ojetinách
Cenu vozu může zvýšit i výrazně snížit.
Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO
Oprava složité samočinné převodovky není nic levného, hlavně u ojetin s vysokým počtem ujetých kilometrů je třeba mít se na pozoru. „U novějších vozů bývají automaty už dobře zvládnuté a spolehlivé.
Proto za ně při výkupu připlácíme nejméně deset tisíc korun,“ vysvětluje Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. „Nejvýše hodnotíme Tiptronic od Volkswagenu, tam přidáme i 70 000 až 100 000 Kč. Některé luxusní modely jsou dokonce bez Tiptroniku jen obtížně prodejné. Automat u letitých vozů bude naopak spíše přítěží a příčinou nákladných oprav. Takové vozy proto důkladně kontrolujeme a prodáváme za nižší ceny než srovnatelné modely s manuálem,“ uzavírá Vaněček. Případnou poruchu staršího automatu nepřijme každý servis. Kvalitní oprava v neznačkovém podniku vyjde přibližně na dvacet tisíc korun. Existují ale i firmy, které problém odstraní za čtvrtinu, mnohdy značně neodborným zásahem. Známe případy, kdy „odborníci“ jen propíchli zanesený filtr převodového oleje, naúčtovali si 5000 Kč a majiteli zbyly po pár kilometrech jízdy jen oči pro pláč. Mnoho motoristů se pře, zda u samočinných převodovek měnit olej. Jednotní nejsou ani odborníci, záleží na typu auta.
Jak nakupovat
Milan Jirouš, Svět motorů
Než se pustíte do obhlídky auta, o které máte zájem, je dobré nechat prodávajícího, aby vás svezl. Nebojte se dělat neználka, vyptávejte se, naslouchejte a pozorujte, jak řídí. Pokud se k převodovce neumí chovat, pravděpodobně je už na cestě do věčných lovišť a koupě by se mohla dost prodražit. Tuto kapitolu nepřeskakujte ani při nákupu auta z bazaru. Vždyť prodejce s vozem jezdí na předváděcí jízdy a i on se může podepsat pod špatným stavem vozidla. A co převodovce škodí? Hlavně u starších automatů by se například nemělo vyřazovat na neutrál za jízdy, převodovka pak přestane mazat a hrozí její zadření. Dokonce i při tažení nepojízdného auta uvádějí někteří výrobci omezenou rychlost a vzdálenost. Vůz by neměl při řazení škubat, při rozjíždění nesmí poskakovat, a to ani během couvání (právě na zpětný chod začíná převodovka zlobit nejdříve). Dlouhé přeřazování připomínající prokluz spojky značí pro -blém. Od takového auta rychle pryč! Po vyzkoušení všech funkcí převodovky prověřte stav převodového oleje (často se kontroluje za běhu motoru). Rozhodně přičichněte k olejové měrce (pozor, je horká), nesmíte cítit spáleninu! Varováním by měl být i evidentně nový olej.