Automobilový park ani dvacet let po revoluci neomládl

datum: 20. 8. 2010
zdroj: E15 



Novela zákona o ochraně ovzduší má umožnit obcím omezit vjezd neekologických aut do vybraných zón i bez vyhlášení smogové situace

Majitelé starých automobilů by mohli mít od příštího roku zase o něco těžší život. Pokud ministerstvo životního prostředí společně s poslanci prosadí právo obcí a měst vymezit takzvané nízkoemisní zóny. Toto právo obsahuje novela zákona o ochraně ovzduší, která by do konce roku mohla doputovat do sněmovny.
V okamžiku zhoršení kvality ovzduší by představitelé obcí měli právo vyhlásit ve stanovených nízkoemisních zónách dopravní omezení, aniž by museli čekat na vyhlášení smogové situace. Starší vozy, které velmi často nesplňují žádnou emisní normu, by pak do těchto zón nemohly vjet. „Zavádění zón je především reakcí na dosud opomíjenou oblast dopravy v zákoně o ovzduší,“ odůvodnila novinku Jarmila Krebsová z ministerstva životního prostředí (MŽP).
Pokud by novelu zákona o ochraně ovzduší stihl parlament projednat ještě do konce roku, vstoupila by v platnost na jaře příštího. „Je ale možné, že s tím počkáme až na chystané zásadní přepracování zmíněného zákona. To by zavádění nízkoemisních zón oddálilo,“ dodala Krebsová. „Výhodou nízkoemisních zón je, že zákaz vjezdu do daného území je vázán na technické parametry. Ty jsou v principu neměnné a nelze za poplatek zaplatit vjezd i pro auto s horšími parametry,“ chválí mluvčí rezortu dopravy Jakub Ptačinský kroky kolegů z MŽP.

Zpoplatnění registrací starých aut pomohlo

Rezort si od tohoto nástroje na znevýhodnění provozu starších vozidel slibuje stejný účinek, jaký měla novela zákona o odpadech. Také z dílny MŽP. Od loňska každé vozidlo při první registraci či první přeregistraci podléhá výběru poplatku pro podporu sběru a zpracování autovraků. Nejhůře jsou postižena stará vozidla, která neplní žádnou emisní normu. Registrace pak stojí deset tisíc korun navíc.
„Opatření v roce 2009 přispělo jak k výraznému poklesu dovozu ojetých vozidel, tak zároveň k nárůstu vyřazených vozidel,“ tvrdí ministerstvo. Poukazuje přitom na to, že počet nově registrovaných aut na silnicích ve zmíněném roce daleko výrazněji převýšil počty registrovaných ojetin. Dalším kladným faktorem je podle Ptačinského to, že se zrychlil trend vyřazování starých vozidel. Zatímco v roce 2008 jich bylo 200 tisíc, tak vloni již o jednu třetinu více.

Aut rychle přibývá, ale nemládnou

Za posledních deset let se sice zvýšil počet aut na českých silnicích zhruba o milion vozů, ale jejich průměrné stáří se nezměnilo, tvrdí Sdružení automobilového průmyslu (SAP). U osobních automobilů činí 13,65 roku, před deseti lety to bylo 13,51 roku. To svědčí o nedostatečné obměně osobních automobilů. „V tomto ohledu stále výrazně zaostáváme za vyspělými zeměmi EU,“ zhodnotil situaci ředitel sdružení Antonín Šípek. Podobná je podle něj bohužel situace i v ostatních kategoriích vozidel, jako jsou nákladní vozy, autobusy a tak dále.
Jak kvalitní je obnova v té které zemi, se posuzuje podle takzvaného faktoru „obnovy vozového parku“. Což je podíl mezi první registrací nových vozidel v daném roce vydělený celkovým počtem registrovaných vozidel v roce předchozím. „V zemích původní patnáctky EU je tento podíl na hodnotě mezi osmi až deseti procenty,“ sdělil Šípek. Čím vyšší hodnota, tím je obnova vozového parku kvalitnější. V Česku se podle něj ale bohužel dlouhodobě pohybuje pod hranicí čtyř procent.

Cbybí motivace

Za špatnou situaci může podle Šípka několik faktorů: nižší kupní síla českých občanů vůči vyspělejším zemím Evropské unie a také to, že ze strany státu nebyly vytvořeny žádné motivační prvky pro nákup nových hospodárných a bezpečných automobilů, jako je tomu v jiných zemích. „Tato podpora je v nějaké formě zavedena ve 22 zemích unie. Podobně jako my nemá žádný motivační prvek ještě Slovensko, Slovinsko, Estonsko a Lotyšsko,“ doplnil.
To, že se na jedné straně vozový park stále rozšiřuje, ale nemládne, vysvětluje SAP tím, že v Česku nedochází k obměně, ale spíše k rozšiřování stávajícího vozového parku osobních aut. Na jedné straně přibývá nových vozů, ale těch starých neubývá a jejich stáří stále roste. Druhou příčinou je to, že se do Česka dováží stále velké množství ojetých vozů. „A vůbec nejde o nějaké vozy dva tři roky staré. Velký podíl na těchto dovozech ojetin mají právě vozy blížící se pomalu deseti letům stáří,“ řekl Šípek.

***

Funkce emisních zón v Německu Ekologičtější automobily mají nálepku v barvě zelené, oranžové nebo červené. Podle toho, jakou emisní normu auto splňuje. Například zelená nálepka je určená pro všechna benzinová auta, která splňují nějakou emisní normu Euro. Tedy v podstatě všechna auta vyrobená po roce 1990. Oranžová a červená nálepka je určena pro dieselová auta lišící se podle plnění norem Euro 1 až Euro 4, a to s filtrem pevných částic. Ostatní auta na žádnou nálepku nedosáhnou a případná dopravní omezení v zónách se jich dotýkají v nejvíce omezující míře.

Za posledních deset let se sice zvýšil počet aut na českých silnicích zhruba o milion, ale jejich průměrné stáří nekleslo. U osobních vozů nyní činí 13,65 roku, před deseti lety to bylo 13,51 roku

 
 

 



Chcete více informací?

Volejte [[HOTLINE_BSW_FREE]] 800 110 800 nebo nám napište.

Důvody pro AAA AUTO
  • 1 Všechna auta vlastníme, investujeme do nich a ručíme za ně.
  • 2  Poskytujeme doživotní záruku na původ vozu.
  • 3  Garance dvacetčtyři měsíců na mechanický stav vozu.
  • 4  Možnost výměny automobilu za jiný do 7 dnů bez udání důvodu.
  • 5  Nejvýhodnější financování s RPSN již od 3,9 % a akontací od 0 %.


Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 54 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.