datum: 15.10.2010
zdroj: Valašský deník
Majitelé a vedoucí autobazarů ze Zlínského kraje prozradili Deníku, jaké závady se před nimi snaží ukrýt prodejci starých ojetin. Filutové nejčastěji přetáčejí tachometry, mlčí o předchozích haváriích vozů, ale například i zasahují do elektroinstalací a „jako“ oživují nefunkční airbagy nebo čarují se starým lakem karoserií. Oslovení majitelé autobazarů zatím měli největší problémy s automobily ze severních Čech. Podle policie se už ve Zlínském kraji objevila i kradená auta.
„Velmi podezřelé jsou vozy, které vlastní majitelé krátkou dobu, například měsíc, a pocházejí z okolí Prahy nebo severních a západních Čech. Z Chomutova, Mostu, Karlových Varů. Ty jsou nebezpečné. Mohou být po silné havárii, mohou mít stržené kilometry a podobně,“ popsal zkušenosti kolegů majitel autobazaru Auto garant ve Valašském Meziříčí Daniel Žvak.
Airbag vstal z mrtvých
„Lidi zkoušejí i různé finty, nefunkční airbagy napojují na mazání a podobně,“ doplnil Žvak s tím, že si ale jeho autobazar vše hlídá a jeho lidé dovážejí vozy z prověřených míst ze zahraničí. Majitel autobazaru Autocar Anvy v Uherském Brodu- -Havřicích Antonín Vystrčil slova o nebezpečných vozech ze severních a západních Čech potvrdil. „Dáváme si na ně pozor. Bohužel až padesát procent aut mívá tachometry přetočené. I auta zvenku. V Evropě ovládají trh Albánci nebo lidé z Balkánu, v Německu Turci a ti mají své metody,“ posteskl si. „Lidé mlčí i o haváriích. Barvu přiznají, až když je upozorníme, že vůz byl havarovaný. To pak říkají. Jo? Aha!“ upozornil Vystrčil.
Čilý stařík podváděl s tachometrem
Také vedoucí Auto-moto-centra Autokat Zlín-Příluky Libor Talaš označil nebezpečnou oblast původu. „Problematické jsou vozy ze severních Čech a vozy majitelů, kteří je vlastní jen krátce. Klasický problém je přetáčení tachometrů. Uaut z republiky i ze zahraničí. Bohužel to dělá spousta lidí. Setkali jsme se i s prokazatelně přetočeným tachometrem od pětaosmdesátiletého důchodce,“ popsal Talaš čin čilého staříka. „My ale samozřejmě každé auto podrobně prohlížíme a kontrolovat ho u nás může i každý nakupující, třeba i několik hodin,“ připomenul vedoucí.
Podobný názor měl i majitel autobazaru Radek Šiška z Hulína. „Nejhorší byla auta ze severních Čech. Od majitelů, kteří je měli chvilku, třikrát bouraná a tak. Proto teď bereme vozy z ciziny od soukromých majitelů,“ vysvětlil Šiška.
Rovněž majitel autobazaru California v Luhačovicích Miroslav Vystrčil upozornil na problém bouraných aut. „Prodávající nejčastěji záměrně nemluví o tom, že bylo jejich auto havarované. Vymlouvají se, že to byla jen nějaká srna a že se nic vážného nestalo. Přitom ale třeba byla taková havárie stěžejní. My to vždy podrobně zjišťujeme,“ zdůraznil majitel autobazaru.